Faedah-faedah Bersukan


            Sukan merupakan aktiviti riadah yang boleh dilakukan ______________ semua lapisan masyarakat. Bagi murid sekolah pula, mereka diwajibkan ______________ menyertai sekurang-kurangnya satu jenis sukan. Antara sukan yang boleh disertai di sekolah termasuklah bola sepak, badminton dan ______________. Terdapat beberapa ______________ melibatkan diri dalam aktiviti sukan.

            Antara faedah melibatkan diri dalam aktiviti sukan termasuklah dapat menyihatkan tubuh ______________. Aktiviti sukan yang melibatkan pergerakkan fizikal akan mengeluarkan ______________ dan membakar lemak. Individu yang tidak bersukan akan mengalami kelesuan, kesukaran tidur dan berpotensi ______________ mendapat penyakit. Individu yang kerap bersukan pula akan mempunyai badan yang ______________ dan bertenaga.

            Selain itu, bersukan ______________ mampu mengeratkan hubungan sesama rakan. Seseorang yang bersukan boleh mengeratkan hubungan dengan rakan dan turut menambah ______________ baharu. Sukan seperti bola sepak memerlukan kordinasi dan kerjasama ______________ pemain. Hal ini menyebabkan hubungan antara pemain menjadi semakin rapat.

            Di samping itu, ______________  juga dapat mengurangkan stres. Hal ini penting kerana stres yang terkumpul boleh mendatangkan pelbagai keburukan sekiranya tidak dikawal. Antara ______________  stres termasuklah sukar untuk fokus, insomnia dan sakit kepala. Aktiviti sukan dapat mengurangkan ______________  dan mendatangkan perasaan gembira.

            Akhir sekali, bersukan merupakan aktiviti berfaedah ______________  mengisi masa lapang. Murid yang ______________ pada waktu pagi, mempunyai waktu terluang pada waktu petang. Mereka boleh menggunakan waktu terluang ini ______________ bermain bola sepak, bola keranjang dan badminton bersama rakan-rakan. Murid-murid yang bersukan akan terhindar dari aktiviti yang tidak berfaedah ______________ merugikan.

            Kesimpulannya, bersukan memberi banyak ______________ kepada kita. Sukan merupakan aktiviti berfaedah yang patut menjadi amalan rakyat ______________. Semua pihak harus berganding bahu bagai isi dengan ______________ untuk menjadikan sukan sebagai budaya rakyat Malaysia. Semoga negara kita dapat melahirkan lebih banyak atlet-atlet bertaraf ______________.

Comments

Popular posts from this blog

Laporan Perkemahan Unit Beruniform SMK Horley Methodist

Karangan Keperihalan: Pengalaman Menyertai Perkhemahan

Kebaikan-Kebaikan Amalan Membaca