KESAN-KESAN KEMALANGAN JALAN RAYA

            


                Kes kemalangan jalan raya semakin hari ____________ membimbangkan. Hal ini kerana kemalangan jalan raya bukan sahaja mengakibatkan kehilangan harta benda malah turut menyebabkan kehilangan ____________ . Terdapat beberapa kesan kemalangan jalan raya kepada mangsa yang terlibat.


                Antara kesan kemalangan ____________  termasuklah kehilangan harta benda. Individu ____________  terlibat dengan kemalangan akan kehilangan harta atau benda yang berharga. Contohnya individu yang terlibat ____________  kemalangan akan mengalami kerosakan kenderaan, kerosakan barangan seperti laptop, dan kehilangan barang berharga seperti barang kemas. Kehilangan harta benda ini mampu memberi kesan ____________ mangsa yang mungkin mengalami masalah kewangan.


        Selain itu, mangsa kemalangan juga mungkin mengalami kecederaan ____________  kekal. Walaupun dengan sistem keselamatan yang canggih pada masa ____________ , kemalangan jalan raya tetap mampu mendatangkan kecederaan yang serius. Contohnya, mangsa kemalangan boleh mengalami patah tulang, luka yang dalam, dan kehilangan fungsi saraf akibat ____________  gegaran otak. Kecederaan seperti ini mungkin akan menghalang kemampuan mangsa untuk bekerja.


                Di samping itu, kemalangan jalan raya juga meningalkan kesan trauma ____________ mangsa kemalangan. Trauma adalah satu gangguan mental yang menyebabkan mangsa teringat akan peristiwa buruk dan menakutkan. Mangsa trauma mungkin akan takut ____________  membawa kenderaan, mengalami serangan panik, dan mengalami perubahan mod dan fikiran. Mangsa yang mengalami trauma ____________  berjumpa dengan pakar untuk mendapat rawatan selanjutnya.


                Akhir sekali, kemalangan jalan raya yang berlaku ____________  menjejaskan imej negara. Bilangan kes kemalangan jalan raya yang banyak bukanlah sesuatu yang ____________  dibanggakan. Para pelancong, pelabur asing, dan pemerhati politik asing akan memberikan komen negatif sekiranya kes kamalangan ____________  berjaya dikawal. Kes kemalangan jalan raya perlu dikawal ____________  menjaga keselamatan awam dan imej negara.


                Kesimpulannya, kemalangan jalan raya memberi banyak kesan kepada mangsa yang terlibat. Antara kesan yang dikenal pasti termasuklah kehilangan harta ____________ , kecederaan fizikal, trauma, dan mencemarkan imej negara. Semua pihak harus berkerjasama bagai aur dengan ___________ untuk mengawal kes kemalangan jalan raya dari terus meningkat dan mengancam nyawa rakyat Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Laporan Perkemahan Unit Beruniform SMK Horley Methodist

Karangan Keperihalan: Pengalaman Menyertai Perkhemahan

Kebaikan-Kebaikan Amalan Membaca