Keburukan-keburukan Merokok

             

  

            Merokok merupakan perbuatan _____________ tidak sihat dan sia-sia. Asap rokok mengandungi 4000 _____________  kimia yang berbahaya kepada badan manusia. Antaranya termasuklah _____________ , tar, dan ammonia. Terdapat beberapa kesan buruk daripada perbuatan merokok.

                Antara _____________ perbuatan merokok termasuklah menjejaskan kesihatan menusia. Asap rokok yang dihidu mengandungi ribuan bahan kimia yang boleh mendatangkan pelbagai penyakit kronik. Antaranya termasuklah serangan _____________ , kanser, dan kegagalan buah pinggang. Perbuatan merokok sememangnya diketahui memudaratkan kesihatan tubuh _____________ .

                Selain itu, perbuatan merokok juga mengakibatkan pembaziran _____________ . Perbuatan merokok diibaratkan seperti membakar _____________ . Wang yang dibazirkan ini adalah lebih baik digunakan untuk simpanan pendidikan, pelaburan, atau wang kecemasan. Perbuatan merokok sememangnya merugikan diri sendiri.

                Di samping itu, perbuatan _____________ juga boleh menyebabkan ketagihan. Ketagihan ini berpunca daripada bahan kimia yang dipanggil nikotin. Perokok mungkin akan mengalami keletihan _____________  kemurungan sekiranya tidak dapat menghisap rokok. Ketagihan _____________  dikhuatiri mampu menjurus kepada penagihan dadah sekiranya tidak dibendung.

                Akhir sekali, _____________  merokok juga mampu menjejaskan imej seseorang. Disebabkan kesedaran tentang keburukan merokok semakin meluas, imej seorang perokok semakin buruk di mata masyarakat. Perokok juga akan mengalami masalah badan berbau, nafas _____________  dan gigi yang kuning. Perbuatan merokok sememangnya menjejaskan _____________  seseorang.

                Kesimpulannya, merokok merupakan perbuatan buruk yang merugikan diri sendiri. Semua pihak harus berganding bahu bagai aur dengan ______________ untuk mengurangkan perokok di Malaysia. Semoga negara kita bebas dari asap _______________. 

Comments

Popular posts from this blog

Laporan Perkemahan Unit Beruniform SMK Horley Methodist

Karangan Keperihalan: Pengalaman Menyertai Perkhemahan

Kebaikan-Kebaikan Amalan Membaca