Kebaikan-kebaikan Penggunaan Internet

            

            Internet merupakan satu jaringan yang membolehkan komputer-komputer ______________ seluruh dunia berhubung. Kewujudan Internet telah banyak merubah kehidupan manusia ______________ cara manusia berkomunikasi. Internet memainkan peranan penting dalam ekonomi, pentadbiran dan pendidikan ______________ Malaysia. Terdapat beberapa kebaikan penggunaan Internet.

            Antara kebaikan penggunaan ______________ termasukalah dapat menambah ilmu pengetahuan. Internet merupakan gedung ilmu ______________ sarat dengan pelbagai maklumat. Kita hanya perlu menaip sesuatu soalan dan segala jawapan akan diperoleh dalam beberapa ______________ sahaja. Setiap murid perlu memanfaatkan Internet untuk menambah ______________ pengetahuan.

            Selain itu, Internet ______________ memudahkan kita berkomunikasi. Kita boleh melakukan panggilan video dengan sesiapa sahaja ______________ seluruh dunia. Antara aplikasi yang boleh digunakan termasuklah Whatsapp, Telegram, dan GoogleMeet. Panggilan ini ______________ percuma dan boleh dilakukan dimana-mana sahaja.

            Di samping itu, internet juga memudahkan ______________ seharian. Banyak urusan yang boleh diselesaikan dengan cepat menggunakan ______________. Contohnya kita boleh membayar cukai, saman, dan bil-bil secara ______________ talian sahaja. Hal ini memudahkan urusan seharian kerana kita tidak perlu beratur di kaunter lagi untuk membuat bayaran.

            Akhir sekali, penggunaan Internet dapat menjimatkan ______________ dan tenaga. Sekiranya lapar, kita tidak perlu memasak atau bersesak di restoran sebaliknya hanya ______________ membuat pesanan dalam aplikasi. Antara aplikasi yang menawarkan penghantaran makanan termasuklah ______________, Grab Food, dan Misi. Masa yang terluang boleh digunakan untuk melakukan aktiviti lain atau berehat.

            Kesimpulannya, penggunaan Internet mempunyai banyak ______________. Pelbagai aktiviti dan urusan dapat diselesaikan dengan mudah menggunakan ______________. Namun, penggunaan Internet sudah pasti mendatangkan keburukkan sekiranya tidak digunakan ______________ betul. Semoga Internet dapat dimanfaatkan untuk kebaikan bersama.

Comments

Popular posts from this blog

Laporan Perkemahan Unit Beruniform SMK Horley Methodist

Karangan Keperihalan: Pengalaman Menyertai Perkhemahan

Kebaikan-Kebaikan Amalan Membaca