Punca-punca kemalangan jalan raya.




                Kes kemalangan jalan raya semakin hari _______________ membimbangkan. Hal ini kerana kemalangan jalan raya bukan sahaja melibatkan kehilangan harta benda malah turut mengakibatkan _______________ nyawa. Terdapat beberapa punca yang menyebabkan berlakunya _______________ jalan raya. 


           Antara _______________ berlakunya kemalangan jalan raya termasuklah sikap pemandu. Ada sesetengah pemandu yang memandu tanpa mematuhi peraturan _______________ . Contohnya, ada pemandu yang memandu melebihi had laju, melanggar lampu merah, dan tidak memiliki _______________ memandu yang sah. Sikap pemandu seperti ini boleh membahayakan diri sendiri dan _______________ lain.


            Selain itu, kemalangan jalan raya juga boleh berlaku disebabkan keadaan jalan raya. Terdapat jalan raya yang _______________  selamat untuk digunakan. Contohnya, terdapat jalan yang berlubang, jalan yang _______________  lampu jalan, dan licin disebabkan hujan. Keadaan jalan seperti ini adalah berbahaya _______________  pengguna jalan raya.


            Disamping itu, kenderaan yang tidak diselenggara turut menjadi _______________ kemalangan jalan raya. Terdapat pemandu yang tidak menyelenggara _______________ yang mereka bawa. Contohnya, ada pemandu yang tidak memeriksa tekanan udara _______________ , tidak menukar minyak hitam dan tidak menggantikan komponen yang rosak. Hal ini boleh mengakibatkan kemalangan kerana kenderaan yang dipandu tidak selamat _______________ digunakan.


        Akhir sekali, kurangnya penguatkuasaan undang-undang turut menjadi punca kemalangan _______________ . Pemandu yang melanggar peraturan jalan raya _______________ akan berasa takut kerana tiada tindakan dikenakan. Antara kesalahan yang sukar dikenakan tindakan termasuklah melanggar lampu merah, memandu melebihi had laju, dan tiada lesen _______________ . Kerajaan perlu menambah bilangan anggota agar undang-undang _______________ dikuat kuasakan.


        Kesimpulannya, kemalangan jalan raya _______________ berlaku kepada sesiapa sahaja. Walau bagaimanapun, kita perlu berusaha untuk memastikannya _______________ berlaku. Semoga kes kemalangan jalan raya di Malaysia dapat turunkan dan seterusnya menjadi sifar pada suatu _______________ nanti.

Comments

Popular posts from this blog

Laporan Perkemahan Unit Beruniform SMK Horley Methodist

Karangan Keperihalan: Pengalaman Menyertai Perkhemahan

Kebaikan-Kebaikan Amalan Membaca